bram-van-oost-oOCI35aIA3M-unsplash-scaled-1024x683

Jesteś innowatorem czy maruderem?

Dyfuzja innowacji to interesująca teoria o wdrażaniu na rynek innowacyjnych produktów.

Chciałem przypomnieć, że obecnie niemal każda działalność jest innowacyjna i ta cecha jest mocno nadużywana. Oczywiście nie kwestionuję reklamy szewca, który stara się pozyskać w ten sposób nowych klientów i robi inaczej niż jego konkurencja. Ma do tego takie samo prawo jak koncern lotniczy czy motoryzacyjny. 

Dyfuzja innowacji trochę wyprzedza marketing albo jest jego początkiem. Bo jak sprzedać drogi samolot czy samochód, który jest w fazie badań i rozwoju. To proste, należy dzielić się wiedzą i w odpowiedni sposób ją komunikować, by w odpowiednim czasie  trafić do konkretnych odbiorców. W 1999 G. Moore opublikował ciekawy wykres, opisujący grupy adaptatorów – odbiorców.

 

Grupy adaptatorów

Na początku są innowatorzy, którzy widzą nowe zastosowania technologii albo sami pytają o nie z wyprzedzeniem. Sam miałem wpływ na rozwój oprogramowania do pomiarów i analiz akustycznych topowych marek w branży, którzy to na moje zapotrzebowanie pisali dodatkowe funkcje. Na drugim końcu wykresu, są persony które przyjmują innowacje jak już nie mają wyboru, coś ala fani starej nokii versus smartphony. 

Z kolei wg E.M.  Roogers ( “Diffusions of innovations”, 1996. ) do atrybutów innowacji zalicza się: względną przewagę, kompatybilność, złożoność, możliwość przetestowania, obserwowalność oraz omówione grupy adaptatorów.

  • Względna przewaga to określenie jak bardzo innowacja jest lepsza od poprzedniego rozwiązania.
  • Kompatybilność, opisuje czy i jak bardzo innowacja zgodna jest z dotychczasowymi doświadczeniami klientów.
  • Złożoność to stopień skomplikowania innowacji, jeśli jest prosta to ma większe szanse na przyjęcie się.
  • Możliwość przetestowania – musimy się liczyć z tym że jeżeli produkt jest mało seryjny i bardzo drogi to nie będzie opcji na przetestowanie (samolot).
  • Obserwowalność oznacza czy możemy sprawdzić jak innowacja sprawdza się w zastosowaniu. 

Pamiętacie jak Elon Musk wprowadzał pierwszą Teslę? Było bardzo dużo informacji na wczesnym etapie i bardzo ciekawy content marketingowy. Według mnie bardzo fajnie prowadzili komunikację. Nie ukrywam, że mieli bardzo trudną misję, budowy zaufania do marki od zera w krótkim czasie. 

Osobiście trochę mi szkoda, że w samochodach z niższej półki tak powoli przybywa innowacji jeśli spojrzeć na czas od jakiego są rozwijane. Podobno twierdzą, że
w samochodach wiele już zostało wymyślone i jest ciasno jeśli chodzi o nowości. Według mnie nie znaczy to, że nie można dalej myśleć o tym  jak rozwijać i ulepszać samochody.

Jeśli jesteś zainteresowany albo zainteresowana tym jak Airbus wprowadzał na rynek Airbusa A380 to mogę Ci przesłać materiały, na których bazowałem przy tym wpisie.
Źródło: „Zastosowanie teorii dyfuzji innowacji na przykładzie wprowadzenia na rynek Airbusa A380”. M Muras, W Zabłocki. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

biznes
Paweł Niedermaier

Inżynieria zdrowia w oparciu o wibroakustykę?

W niedalekiej przyszłości to technologie stworzone przez inżynierów będą “naprawiać” ludzi ze schorzeń, a era tabletek na wszystko będzie zredukowana do minimum. Jestem przekonany, że nadejdzie czas wielu nowych technologii, które pozwolą na domowe uzdrawianie, tanio i komfortowo, a szpitale będą potrzebne tylko do nagłych przypadków. Wierzę w jeszcze większy rozwój wibroakustyki w medycynie, diagnostyce, fizjoterapii i wprowadzaniu w stan relaksu, które zapobiegają powstawaniu dolegliwości i chorób.

Czytaj więcej »
rozwój
Paweł Niedermaier

Zimowa działalność górska, a rozwój w biznesie, część 2

1. Od pewnego momentu w życiu stałem się praktycznym minimalistą. Przed tym etapem starałem się robić to, co jest konieczne plus zapas na wszelki wypadek. 2. Sportowa wyprawa sama w sobie jest już celem. 3. Ryzyko w biznesie i sporcie, w zależności od dyscypliny, jest znaczące i występuje zawsze.

Czytaj więcej »
noisehacking
hałas
Paweł Niedermaier

Noisehacking to moje hasło

Wymyślając hasło „Noisehacking” nawiązywałem do określenia Biohacking’u. Biohacking i noisehacking to dwa różne podejścia do optymalizacji naszego życia w różnych dziedzinach. Hasło świetnie podsumowuje też rodzaj niektórych features w muzyce w appce do medytacji i rozwoju Focusly, nad którymi pracowałem.

Czytaj więcej »
ogólne
Paweł Niedermaier

Witam na moim blogu!

Postanowiłem, że będę się z Wami dzielić swoją wiedzą o akustyce i wibracjach. Będzie dużo ciekawostek i nowinek technicznych odnośnie do pomiarów, metodologii czy programowania baz danych. Przygotuję też kilka nagrań wideo.

Czytaj więcej »