IMG_20180402_110930

Zimowa działalność górska, a rozwój w biznesie, część 1

Do napisania tego krótkiego artykułu skłoniły mnie doświadczenia zebrane w trakcie samotnych i zespołowych zimowych wypraw górskich. Mam wiele przemyśleń dotyczących tego, w jaki sposób pielęgnacja hobby może się przełożyć na własny rozwój, z korzyściami dla codziennej pracy na stanowisku inżyniera wibroakustyki.

Do napisania tego krótkiego artykułu skłoniły mnie doświadczenia zebrane w trakcie samotnych i zespołowych zimowych wypraw górskich. Mam wiele przemyśleń dotyczących tego, w jaki sposób pielęgnacja hobby może się przełożyć na własny rozwój, z korzyściami dla codziennej pracy na stanowisku inżyniera NVH. Chciałem nawiązać do zimy, czyli pory roku, która jest odpowiednia do mojej sportowej aktywności, polegającej na poszukiwaniu legalnych zjazdów na splitboardzie lub nartach poza trasami. Zima jest moją ulubioną porą roku i z tego powodu jest to subiektywne zestawienie analogii pomiędzy obydwiema dziedzinami. Moje porównanie może odnosić się do zupełnie innych sportów zespołowych czy indywidualnych, jak wspinaczka lub żeglarstwo. Na pewno nie jestem pierwszym, który odkrył wiele połączeń między pasją a sukcesem zawodowym. Niemniej jednak chciałem zrobić to po swojemu, zwrócić uwagę na aspekty, które zauważyłem.

Dopatrzyłem się wielu cech wspólnych pomiędzy wyprawami górskimi a biznesem, takich jak: planowanie, zarządzanie zmianami, minimalizm, motywacja i realizacja celów oraz analiza ryzyka. W osobnych podpunktach opiszę w jaki sposób moja sportowa inicjatywa przekłada się na profesjonalne podejście zawodowe.

Planowanie

Planowanie zaczynam już kilka dni przed wyprawą, tutaj motywem przewodnim jest bezpieczeństwo i zmniejszanie ryzyka lawinowego. Bardzo często w trakcie wyprawy okazuje się, że warunki są inne niż były prognozowane. Potrafię zmienić swój plan dzięki temu, że odpowiednio się przygotowałem i mam alternatywne scenariusze. Mogę się pokusić o stwierdzenie, że jeżeli wcześniej dobrze zaplanowałem przebieg trasy i mam już pewien poziom doświadczenia to improwizacja w warunkach rzeczywistych wyjdzie mi a la majstersztyk. Improwizacja w działaniu to bardzo przydatna umiejętność, widzę bardzo dużo analogii przy rozwoju jednostek wojskowych, np. jedne z najlepszych mają w Izraelu (absolutnie odcinam się od polityki w tym przypadku). Dowódca daje zadanie swoim podwładnym i nie kontroluje ich, oni nie zadają zbędnych pytań. Żołnierze wykonują swoje zadania dopasowując się do sytuacji, co bardzo wpływa na skuteczność. Podczas takich manewrów wymagane jest bardzo dobre planowanie i rozeznanie zadania wcześniej. Moim zdaniem przełożenie tych aspektów na ogólne kwestie biznesowe nie wymaga aż tak szczegółowej analizy.

W mojej pracy badawczo-rozwojowej, polegającej na rozwijaniu akustyki turbosprężarek, wiele zadań wymaga takiego podejścia. Moi klienci często oczekują ode mnie rzeczy, z którymi wcześniej się nie spotkałem i wtedy znajduję się w trudnej sytuacji. Dzięki umiejętności dobrego planowania i improwizacji zawsze udaje mi się spełnić ich oczekiwania.

Przypis: ”Naród start-upów. Historia cudu gospodarczego Izraela”, Dan SenorSaul Singer.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

OPEL AKUSTYKA
rozwój produktu
Paweł Niedermaier

Designed in Rzeszów, Made in Germany

Biznes automotive wygląda tak, że w Niemcy mają badania i rozwój produktów, a w Polsce te produkty są wytwarzane. W tym wpisie opisuję ciekawy przykład pokazujący odwrotny trend w motoryzacji. Polskie nie oznacza, że jest gorsze…

Czytaj więcej »
hałas
Paweł Niedermaier

Pomiary hałasu samochodów

Kilka dni temu pod mikrofon i czujnik drgań poszedł nowy Land Rover Discovery, najbardziej luksusowa wersja 3.0 w Dieslu. Klient miał podejrzenie, że mu świszczy turbo. A jak mu turbosprężarka gwizda to zwrócił się do mnie.

Czytaj więcej »
drgania
Paweł Niedermaier

Napisałem artykuł „Wibroakustyka w motoryzacji”

Światowe organizacje wymuszają budowę samochodów coraz bardziej oszczędnych, ograniczając zużycie zasobów naturalnych. Zazwyczaj sprostanie takim wymogom prowadzi do optymalizacji konstrukcji samochodów. Bardzo często dotyczy ona generowania hałasu, który bywa uciążliwy podczas jazdy autem.

Hałas staje się realnym problemem klienta końcowego i kaskadowany jest przez koncerny samochodowe na cały łańcuch dostaw. W konsekwencji OEMy zmieniają swoje samochody, a dostawcy i poddostawcy też muszą iść za rozwojem narzuconym z góry.

Czytaj więcej »
rozwój
Paweł Niedermaier

Zimowa działalność górska, a rozwój w biznesie, część 3

Chciałem zacząć od szacunku, którego nie należy nadmiernie komentować, przecież to podstawa, bez której nie zajdzie współpraca. W biznesie podobnie: jeśli nie ma respektu to długoterminowe relacje nie mają szans bytu. Podsumowując chciałem dodać, że moja krótka analiza na pewno nie wyczerpuje tematu.

Czytaj więcej »